Magazyn Ekonomiczny dla Gejów i Lesbijek

Tanie numerki, ale działają. Stereotypowa reklama wcale nie odstrasza.

lgbt phonePełnomocnik rządu i organizacje gejowskie uznały ją za przejaw jeśli nie homofobii, to szkodliwego utrwalania stereotypów. Tymczasem reklama Tak Tak z udziałem „ciotowatego” mężczyzny gejom się podoba…

Sprawdź też sklep www.choiceunderwear.pl .

Telewizyjna reklama operatora telefonii komórkowej -Mobile w opinii prof. Magdaleny Środy powiela negatywne stereotypy na temat mniejszości homoseksualnej i szkodzi postrzeganiu osób homoseksualnych.

W liście do dyrektora generalnego Polskiej Telefonii Cyfrowej profesor stwierdziła: „W reklamie (promującej tanie połączenia w usłudze) »Tanie Numerki« pojawia się postać mężczyzny-geja przedstawionego w bardzo tendencyjny i stereotypowy sposób – jako osoba zniewieściała i dziwaczna”.

Pełnomocnik rządu ds. równego statusu kobiet i mężczyzn dodała, że „biorąc pod uwagę przypadki lekceważenia, dyskryminacji, w tym rażącego jej przejawu, jakim jest przemoc doznawana przez przedstawicieli tej grupy społecznej, reklama ta jest szczególnie krzywdząca”.

Przeciwko emisji tej reklamy protestowała Kampania Przeciw Homofobii. „Prezentowanie negatywnego (w tym przypadku ośmieszającego) wizerunku osób homoseksualnych z pewnością ma spore przełożenie na świadomość Polaków na temat homoseksualności” – oświadczyły władze KPH, dodając, że: „efektem tego są codzienne przypadki lekceważenia i dyskryminacji tej grupy społecznej”.

Dyrektor departamentu komunikacji marketingowej PTC Wojciech Kliniecki powiedział PAP, że „w reklamie chciano pokazać w krzywym zwierciadle przedstawicieli różnych grup społecznych, ale reklama nie ma na celu obrażania kogokolwiek”. W opinii rzecznika w reklamach Ery występuje więcej postaci, przedstawionych z wykorzystaniem stereotypów.

W przeprowadzonych przez Magazyn GejBlade.pl badania fokusowego wśród gejów w wieku 20-30 lat z Warszawy i Poznania okazało się jednak, że większość (choć nie wszyscy) reklamę „Tanie numerki” odbierają pozytywnie.

Spot postrzegany jest jako zabawny, a jego odbiorcy nie czują się nim urażeni. Epizod „gejowski” znacznie zwiększył zauważalność reklamy, a także zapamiętywalność podstawowego benefitu produktowego. Jednocześnie uczestnicy badania deklarują, że tego typu reklamy same w sobie nie zwiększają dla nich preferencji tej marki.

Według sondy portalu www.gejowo.pl z marca 2005 wśród 1400 użytkowników tego serwisu, Era jest drugą (20%) – po Idei (33%) – a Tak Tak siódmą (4%) – siecią telefonii komórkowej uważaną przez środowisko GLBT za najlepszą. Kolejne miejsca zajęli: Plus (16%), Heyah (13%), POP (8%), SimPlus (5%), Sami Swoi (1%).